Branding is tegenwoordig zoveel meer dan alleen een logo en kleurenpalet. Een brand is de totale beleving van jouw bedrijf. Jouw brand maakt jouw business (of product) uniek. Het spreekt jouw doelgroep aan om over te gaan tot actie.
Er zitten 3 belangrijke elementen in branding:
Jouw waarden zijn allang bepaald voordat jouw merk vorm krijgt. Deze kernwaarden zijn de drijfveren om jouw eigen bedrijf te beginnen en jouw producten te ontwikkelen.
Eén van de kernwaarden van Starbucks is bijvoorbeeld: een cultuur creëren van warmte en verbondenheid, waar iedereen welkom is.
Het zijn geen losse woorden, maar statements die jij waar moet maken. Het heeft impact op je doelgroep en als je dit consistent doorvoert, dan krijg je daar heel veel voor terug.
De manier hoe je communiceert naar jouw doelgroep is erg belangrijk. Hoe praat jouw doelgroep? Wat zegt jouw doelgroep? Het is belangrijk om in dezelfde taal te praten om zo de juiste doelgroep aan te spreken.
Dit onderdeel verbindt alle elementen! Als je dit onderdeel goed uitvoert en consistent blijft, dan zul je een heel sterk brand creëren. Je zult niet alleen de juiste doelgroep aantrekken, maar ze zullen ook zien hoe te gek, uniek, grappig, serieus en professioneel jouw bedrijf is. Wat valt er allemaal onder een visuele identiteit? Een logo, styleguide, marketing materialen, social media, fotografie, website, video, ebooks etc.
Je weet nu wat een brand is en welke onderdelen er zijn om een sterk brand te creëren. Dan ga ik je nu vertellen waarom het zo belangrijk is!
Er zijn heel veel bedrijven die doen wat jij doet. Het is daarom erg belangrijk om een uniek brand te laten ontwikkelen, zodat je opvalt tussen al die anderen!
Een goede branding zorgt voor aantrekkingskracht naar jouw doelgroep en elk element is gemaakt met de doelgroep in gedachten. De kleuren, woordkeuzes en totale humeur. De branding trekt jouw droom doelgroep aan die niet kan wachten om met jou samen te werken of jouw producten te kopen.
Ik zeg het eerlijk: ik zie echt wanneer een logo in Photoshop is gemaakt (of Canva) en wanneer het door een Brand Stylist is ontworpen. Bij het woord Photoshop krijg ik al de kriebels, want dat is niet het juiste programma om een logo in te ontwerpen. Het kan gewoon niet! Ik zie vaak logo's die korrelig zijn of verkeerde matches qua kleuren of een verhaal dat niet past bij de branding. En dat is echt jammer. Met een professionele, doordachte branding zet je jezelf geloofwaardig in de markt neer.
Als je consistent met jouw brand bent, dan zul je heel snel groeien. En met consistentie bedoel ik dan de gehele styleguide doorvoeren in jouw kanalen (kleuren, vormen, fonts, fotografie etc.). De doelgroep krijgt vertrouwen in jouw business en dat brengt je bedrijf echt naar een hoger niveau.
Lees ook: 4 manieren om consistent te blijven met jouw brandingAls je business er professioneel uitziet, dan kun je ook meer vragen voor jouw diensten. De doelgroep zal dan ook niet twijfelen aan jou. Ze zullen je waarderen en vertrouwen erop dat jij kunt leveren wat zij willen, omdat jouw bedrijf dat uitstraalt!
Wil je meer weten over branding of heb je nog een (nieuwe) branding nodig? Neem dan contact met mij op!
Ik help ondernemers een sterk merk opzetten dat 100% bij hun gevoel en business past, waarmee ze de juiste doelgroep aantrekken én meer geld mee kunnen verdienen.
Daisy van Tussenbroek
Brand Stylist & Illustrator
daisy@ideeendesk.nl