4 manieren om consistent te blijven met jouw branding
september 3, 2020

Wat is een styleguide en waarom heeft jouw bedrijf er een nodig?


Je hebt vast weleens gehoord van een styleguide. Maar wat is het precies en waarom is het een belangrijk onderdeel van jouw bedrijf? In deze blog vertel ik je er meer over, ook leg ik uit welke belangrijke elementen er in een styleguide zitten.



Wat is een styleguide?

Een styleguide is een document (meestal een pdf) waarin jouw brand is weergegeven. Elementen als logo, kleurenpalet, fonts en fotografie staan hierin weergegeven. Als je een styleguide hebt, dan kun je consistent met jouw brand omgaan.


Waarom heb je een styleguide nodig?

Eigenlijk heb ik het al een beetje aangegeven, maar consistentie is erg belangrijk als je een bedrijf hebt en als je wilt groeien. Als je consistent bent dan zul je veel professioneler overkomen. Een styleguide bepaalt de sfeer van jouw business. Als je bijvoorbeeld nieuw marketingmateriaal wilt laten maken, dan heb je jouw styleguide als leidraad en kun je makkelijker keuzes maken. Als je aan de slag gaat samen met een Brand Stylist dan krijg je altijd een styleguide.

Lees ook: 4 manieren om consistent te blijven met jouw branding

Wat zit er in een styleguide?

Er zijn verschillende manieren om een styleguide op te zetten, maar onderstaande elementen horen er als basis in te staan:

1. Logo

Een logo is natuurlijk super belangrijk, omdat dit het gezicht is van jouw bedrijf. Een logo vat in één beeld jouw verhaal samen.

2. Kleurenpalet

Als je een logo laat ontwerpen dan zal dat meestal bestaan uit twee hoofdkleuren. En daarnaast kun je kiezen uit accentkleuren. Alle kleuren passen in ieder geval bij elkaar, zodat het niet een bonte kermis wordt.

3. Fonts

Communicatie is heel belangrijk en daarom is het goed om twee fonts te kiezen voor je business. Als je meerdere fonts kiest, dan wordt het te druk. Blijf bij twee fonts, want zo creëer je ook weer consistentie en herkenbaarheid, net als jouw kleurenpalet.

4. Fotografie

Persoonlijke foto's of productfotografie laten goed zien wie jij bent of wat je verkoopt. Het is belangrijk dat dit in lijn is met jouw kleuren. Als je bijvoorbeeld de kleur geel hebt in jouw kleurenpalet, dan ga je geen rode kleding dragen. Het is belangrijk dat als je foto's laat maken, je ook altijd jouw styleguide erbij pakt.

Wil jij ook een styleguide? Neem contact met mij op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *